onsdag 13. februar 2008

Bruk av PC på skolen. Lurt?

I den modernifiserte verden vi lever i nå så blir flere og flere ting elektronisert. Dette er nesten overalt hvor du befinner deg. Det jeg vil drøfte er PC-bruk i skolen. Det har jo vært i mange år blitt brukt PC i skolen. Dette er ingen nyhet! For min del begynte det så vidt i slutten av barneskolen, deretter en nokså større del på ungdomskolen og nå, på videregående, er jeg avhening av å ha med PC hver eneste dag på skolen. Det er mange fordeler med dette, men også noen ulemper.

Jeg tar for meg noen av fordelene først. Alt arbeidet som gjøres kan lagres oversiktelig på PC-en, vi blir flinke til å finne informasjon og finne fram raskt på nettet, ark som det er lett å miste kan man finne igjen på f.eks. Itslearning.

Det er også noen ulemper ved bruk av PC på skolen. Den viktigste av de alle: Det er veldig lett å bli ukonsentrert i læringen ved å bli fristet til å "surfe" rundt på internett istedenfor å følge med i timen. Det er tungt å bære en PC frem og tilbake fra skolen hver dag, vi mister vår håndskrift sakte men sikkert og det å skrive for hånd kan etterhvert bli ukjent for oss. Fra mitt synspunkt er det ikke sunt for øynene og stirre på skjermen hele skoledagen, for så og komme hjem og gjøre leksene foran PC-en.

Jeg vet ikke helt om fordelene eller ulempene stiller sterkest i denne situasjonen. Derfor synes jeg vi bør ta for oss ett komprimiss ved å bruke PC på skolen, men også begrense oss litt og bruke det "gammeldagse" papir og penn i blandt.

Det tror jeg hadde fungert bra!


Takk for nå=)

1 kommentar:

Anette Christensen sa...

Jeg er veldig enig med deg her Maria. Det er deilig få jobbet raskere og bedre med PC, men som du sa er det en ulempe siden det er så mye annet som frister og jeg har selv merket det du sier om hånskrift. Jeg syntes også det hadde vært bra med en liten blanding. Utrolig søt blogg du har forresten!