torsdag 13. mars 2008

Mannen som ble forvirret

Jeg har sett filmen "Mannen som elsket Yngve" på kino med skolen. Hovedpersonen er en gutt som heter Jarle Klepp. Han har det kjempe bra med venner, en bra kjæreste og bandet han spiller i. Kjæresten heter Kathrine og er drømmedama til Jarle, men også til Helge, bestevennen i bandet. Jarle og Kathrine har det veldig bra og hyggelig sammen, de bruker store ord om hverandre og sier at "det er oss to for alltid".

Plutselig en dag begynner det en ny gutt på skolen, Yngve. Jarle blir usedvanlig opptatt og interessert i denne gutten. Dette er en følelse han aldri har følt før og det skremmer han litt. Yngve og Jarle får en spesiell kontakt. De begynner å spille tennis sammen, se på hvordan skyene former seg og holde pusten. Det går så langt at Jarle skulker band øvingene for å være med Yngve i stedet.

Men Jarle har fortsatt ikke glemt Kathrine. Han opplever å være forelsket i to personer samtidig. Dette er vanskelig for Jarle Klepp fordi han kjenner ikke igjen følelsen å ha følelser for en gutt.

Vi får se hvordan livet til Jarle utvikler seg og hvordan det stadig blir vanskeligere og vanskeligere. Både når det gjelder vennene, kjæresten, Yngve og familien.

Filmen var litt annerledes. Den skildrer noe som er litt uvanlig å komme så tett innpå. Det er kanskje flere enn man tror som opplever lignende hendelser. Og jeg synes det er bra at vi får vite litt mer om hvor vanskelig det kan være for en ung person. Jeg synes det var utrolig bra skuespillere, spesielt hovedpersonen. Han klarer å uttrykke alt han føler ved bare et kort ansiktsuttrykk.

Det var en ganske dramatisk film. Jeg synes det var en bra og underholdende film. Jeg synes det er interessant å få en titt på hvordan det er å ha slike følelser for en gutt som Jarle. Men til tider kunne det bli litt saktegående.


Hvis jeg skulle gitt filmen ett terningkast hadde det blitt en femmer.

Ingen kommentarer: